Köpa bil i USA, 10 tips från vår bilexpert, Michael Luft

Köpa bil i USA, 10 tips från vår bilexpert, Michael Luft

Importera bil från USA, 10 enkla tips

1. Bestäm dig för vilka märken och modeller du är mest intresserad av och lär dig mer om dem.

Studera prisbilden i USA och Sverige innan du åker över till USA. Titta t.ex. på sajterna Cars.com och Craigslist.com samt Blocket.se. Bortse från de billigaste bilarna, de är oärliga eller för dåliga även om de kan se bra ut på bild (det finns alltid en anledning till det låga priset).

2. I Kalifornien (och andra delstare med torrt klimat såsom Texas, New Mexico, Florida mfl) rostar bilarna väldigt lite, (bara ytrost). Lackering, inredning, gummilister mm tar dock stryk av den starka solen. Bilar härifrån behöver därför vanligtvis lackeras om och renoveras invändigt. Dessutom behöver de rostskyddas för att överleva i vårt klimat.

3. Ju närmare USA:s kuster du letar bil desto lättare blir det att ordna frakt hem (från San-Fransisco eller Los-Angeles kostar det t.ex. runt 1600 USD (15000 kr) per bil, i container på fraktfartyg till Göteborg.) Frakttiden till Sverige är runt 8 veckor.

4. Klassiska bilar är mycket populära även i Kalifornien. Se upp med fina ställen som förmedlar klassiska bilar; de är ofta snabbrenoverade och priserna höga. Satsa istället på orenoverade bilar som säljs privat och som ägaren haft i många år.

Det är vanligt att familjer har flera bilar; en-två bruksbilar och en klassiker i garaget som finbil för söndagskörning. Leta därför i första hand efter bilar från privatpersoner som haft dem länge (orenoverade eller proffsigt renoverade). Det är mycket vanligt med slarvigt omlackerade klassiker med dåligt underarbete, (färgen flagar på kanter, spackel syns, färg på lister och andra detaljer, slitdelar ej utbytta mm), avstå från dessa.

5. Registreringsbeviset i USA kallas  ”Title” och är en värdehandling som följer bilen under hela dess livslängd. Utan original ”Title” kan du ej registrera bilen i Sverige. Glöm ej kontrollera att chassinumret (VIN-Code) på Titlen stämmer mellan bilen samt att säljaren är samma person som inskriven ägare på Titlen och på bilens kvitto.

6. Se upp med s.k. Klonade bilar, vanliga modeller som är ombyggda till finare modeller, eller bara dekaltrimmade. (Exempelvis Mustang GT, eller Camaro Z28, originalutförandet går att få fram genom chassinumret och amerikanska registreringsbeviset, (den sk.Titlen.)

7. F.d. krockade bilar som lagats har s.k. ”salvage title”, d.v.s. om bilen krockats får den körförbud och detta skrivs in i reg-beviset/ titlen och står kvar där efter att den lagats och tagits i trafik igen. Dessa bilar är normalt 10-20% mindre värda i USA.

8. Klassiska bilar har blivit stor industri i USA. Stora mängder skrotbilar (av attraktiva modeller) fuskrenoveras och säljs på export till Europa, Australien och Japan av särskilda exporthandlare / uppköpare. Dessa har ofta fått en ny lack med bristfälligt underarbete och en nyuppsydd inreding  (sätesklädsel och dörrsidor i konstläder) samt nya emblem och lister.

9. Värderingsmän förordnade av Handelskammaren kan besiktiga bilen och skriva ut s.k. tullintyg. Nilu AB har värderingsmän som kan gör detta snabbt och med kort varsel: se www.nilu.se/vardering

Momsavgiften (50%) beräknas inköpspris tillsammans med fraktkostnaden.. (För mer info se tullverkets hemsida).

10. Inregistrering. Bilar äldre än 1969 är enklast att registrera in. Du gör bara en anmälan om ursprungskontroll till Transportstyrelsen (se deras hemsida) och när du fått ett godkännande där bokar du tid för registreringsbesiktning hos bilprovningen. (Ev. krävs orange blinkers och parkeringsljus). Efter årsmodell 1969 kommer efterhand mer omfattande krav såsom bilbälten, intyg om buller, bromsar mm. Kontrollera med Bilprovningen för aktuell årsmodell. I princip går dock de flesta standarbilar att registrera in i Sverige, man får bara ordna det som bilprovningen efterfrågar.

Hälsningar Michael Luft
Teknikens Världs biljurist
0708-202113

Färdigheter

Upplagt på

2017-05-29