VW Svwenningmobil, 1200, med specialkaross

Unik VW med specialkaross i aluminium som har ett stort historiskt samlarvärde samtidigt som den är fin att köra.


Information om säljaren

Företag:
Nilu AB
Kontaktperson:
Michael Luft
Mobil:
0708-202113
E-post:

Uppgifter från transportstyrelsen

Reg. nummer:
--
Fordonsstatus:
Avställd
Privatimport:
Ja

Garanti och ansvar

Försäljningsobjektet säljs utan garanti, som det står. Gjorda beskrivningar garanteras ej i alla detaljer, köparen får själv besiktiga och godkänna objektet före leverans.

Snabb fakta

Fabrikat och modell:
VW Svwenningmobil, 1200, med specialkaross
Modellår:
1949
Färg:
Silvermetallic
Mätarställning:
4335 Mil
Pris:
430.000 SEK ink. moms
Avlyftbar moms:
Nej
Ort:
Kungälv
Servicebok:
Ja
CE-märkt:
Nej

Utrustning

Aluminiumkaross på VW 1949 chassie. Handbyggd 1954, renoverad 2010. Motor VW 1200, 25 Hkr från 1953.
Sportstolar i grått läder, nytt elsystem, nya däck, ny lack och inredning, all mekanik genomgången 2010-2011.

Historik och omdöme

VW Swvenningmobil, 1200, 1949 med specialkaross, byggd 1954,

Swvenningmobilen är en unik handbygg bil som byggdes av flygplansingenjören Sven Svenning 1954. Den baseras på ett VW 1200 chassie från 1949.

Karossen byggdes i handknackad flygpplansaluminium under mitten av 50-talet då Sven arbetade på SAABs flygplansfabrik i Linköping, som konstruktör. Bilens form är inspirerad av Porsche 356 och aerodynamiken i dåtidens flyplan. Den är extremt lätt (runt 550 kg) och har en VW motor och växellåda från 1953 resp. 1949. Trots motorns ringa effekt på 25 Hkr så går bilen i över 150 km/h pga dess låga vikt (cirka 750 kg).

Taket är av 20mm ugnsbakad plexiglas, byggt så som cockpitglas på flygplan, och uppfällbart för enkelt insteg. Taket med sidodörrar går också att lyfta av helt om man vill köra öppet.

Bromsar är mekaniska i originalutförande så som VW hade 1949. Stötdämparna är också mekaniska tidstypiska av knäledstyp. Konstruktören Sven Svenning körde med bilen på tillfällig registrering vid enstaka tillfällen under 50-telet då han ej lyckades få bilen typgodkänd pga dåtidens krav på krockprov mm.

Historik: Bilen ställdes undan på i början på 60-talet i ägarens vedbod utanför Kungsbacka. Den stod där till 2010, då Svens fru beslöt sälja den, via auktion på KVD, till Teknikens Värld. Efter 50 års törnrosasömn renoverade bilentusiasten Michael Luft bilen för Teknikens Världs räkning. Den var i förvånansvärt gott skick och rullade lätt, när hjulen fått lite luft. Renoveringen tog ett år och bilen användes sedan på olika Teknikens Värld event, innan Michael Luft tog över bilen 2013.

Skick (tekniskt)

5 (5) Mycket bra

Skick (utvändigt)

5 (5) Mycket bra

Skick (inredning)

5 (5) Mycket bra

Anmärkningar

Anmärkning. Liten lackskada på förardörren (1cm skrapmärke). Ej inregistrerad.